راهنمای شستشوی بالش

مدت زمانی که در خواب سپری می کنیم، چیزی حدود یک سوم از شبانه روز است؛ یک سومی که کیفیت دو سوم دیگر را رقم می زند و از اهمیت بالایی برخوردار است.

در مدت زمان خواب، بالش ممکن است به دلایل مختلفی در معرض آلودگی قرار گیرد؛ تجمع گرد و غبار و سلول های مرده پوست، تعریق در خواب و … عواملی هستند که می توانند به مرور زمان سبب آلرژی، بیماری های تنفسی و یا به خطر انداختن سلامت پوست و ریزش مو شوند. بنابراین بحث بهداشت بالش، بسیار حائز اهمیت است.

 

بهتر است برای تجربه خوابی دلپذیر و جلوگیری از ابتلا به مشکلات پوستی و ریزش مو و یا حتی آلرژی، بالش ها به صورت مرتب شسته شوند. رویه بالش می بایست هر هفته و یا حداقل ماهی دو بار شسته شوند تا مانع از انتقال آلودگی سطحی به بالش شود.

کارشناسان توصیه می کنند در هنگام ابتلا به بیماری های ویروسی، حتی الامکان روز در میان، ملحفه و روبالشی خود را بشویید.

در خصوص شستشوی بالش پیشنهاد می شود بسته به عادت های خواب و یا میزان تعریق در خواب، هر دو هفته یک بار و یا ماهی یک بار، بالش خود را بشویید.

شستشوی بالش

نحوه صحیح شستشوی بالش

نحوه شستشوی بالش ها با توجه به الیاف به کار رفته در آن ها متفاوت است. برخی از بالش ها به هیچ وجه قابل شستشو نیستند. بنابراین بهتر است در هنگام خرید از این موضوع مطمئن شوید تا در استفاده از آن دقت لازم را به خرج دهید و از آلوده شدن آن جلوگیری کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که در خواب عرق می کنید و یا عادت به غذا خوردن در رختخواب دارید، سعی کنید بالش های قابل شستشو را برای خرید انتخاب کنید.

بهتر است قبل از شستشوی بالش آن را خوب بتکانید؛ با این کار گرد و غبار جمع شده روی بالش زدوده خواهد شد و به لایه های زیرین نفوذ نخواهد کرد.

بالش و روبالشی را با آب سرد (حداکثر 15 درجه سانتی گراد) بشویید.

بالش و روبالشی را در هوای آزاد و با نور خورشید خشک کنید و تا خشک شدن کامل آن ها صبر کنید و سپس از آن ها استفاده نمایید.

 

شستشوی بالش با دست

هرچند شستشوی بالش به وسیله ماشین لباسشویی بسیار آسان تر از شستشوی دستی است، اما عده ای با وجود زمان بر بودن شستشوی بالش با دست، هنوز هم از طرفداران این روش هستند.

برای این کار وان را از آب پر کنید و پودر یا مایع رخت شویی را به آن اضافه کنید. بالش را درون وان انداخته و شستشو دهید.

وان را خالی کرده و دوباره با آب پر کنید. بالش را تا شسته شدن کامل کف ها در آن بشویید. سپس آب بالش را خارج کرده و اجازه دهید در فضای باز و در برابر آفتاب کاملا خشک شود.

 

شستشوی بالش در ماشین لباسشوئی

بالش هایی که الیاف آن ها قابل شستشو هستند را می توان به راحتی در ماشین لباسشویی شست. فقط دقت کنید رویه بالش به هیچ وجه پارگی نداشته باشد تا الیاف آن ماشین لباسشویی را خراب نکند.

در هنگام شستشوی بالش دمای آب نباید از 15 درجه سانتی گراد بالاتر رود.

برای این کار همیشه دو بالش را درون ماشین لباسشویی قرار دهید تا تعادل دستگاه حفظ شود و آب و انرژی کمتری مصرف شود.

تنظیمات درجه حرارت را روی آب گرم قرار دهید و اگر ماشین لباسشوئی تان تنظیمات میزان بار دارد، آن را روی حالت بار سنگین تنظیم کنید.

پودر یا مایع رختشویی را به میزان مورد نیاز درون مخزن لباسشویی بریزید. برای از بین بردن لکه ها نصف فنجان کربنات سدیم و برای خوشبو شدن آن چند قطره روغن گیاهی مثل رزماری و یا لوندر یا همان استوخودوس و … را به ماشین لابسشویی اضافه کنید.

برای جلوگیری از گلوله شدن الیاف بالش و نرم شدن آن، دو یا سه توپ تنیس را درون ماشین لباسشویی قرار دهید.

پس از خشک شویی آن را در معرض آفتاب و هوای آزاد قرار دهید تا رطوبت آن به طور کامل از بین برود.

ترفند شستشوی بالش در ماشین لباسشویی

بالش هایی که نمی توان با ماشین لباسشویی شست

بالش هایی که از الیاف قابل شستشو تشکیل شده اند را می توان به راحتی در ماشین لباسشویی شست اما همه بالش ها این ویژگی را ندارند. از جمله بالش های غیر قابل شستشو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

بالش های فومی

بالش های فوم قابل شستشو نیستند و بهتر است برای حفظ نظافت آن ها، بالش های مموری فوم با رویه زیپ دار را تهیه کنید تا بتوانید به راحتی روکش آن را بشویید تا آلودگی به داخل آن نفوذ نکند.

شستشوی بالش مموری فوم

بالش های پر

شستن بالش پر خیلی ساده نیست. می توانید این بالش ها را به روش خشکشویی بشویید. اگر بالش شما بوی نامطبوعی به خود گرفته است، می توانید آن را در فضای آزاد و نور آفتاب قرار دهید تا رطوبت آن کاملا خشک شود.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *