درجه سفتی تشک

برای پاسخ به این پرسش که تشک نرم مناسب تر است یا تشک سفت ابتدا میبایست خصوصیات فیزیکی و شرایط جسمانی خود را بسنجید و با بررسی ویژگی های تشک های مختلف تشک متناسب با بدن خود را انتخاب کنید.

علاوه بر این عادت هایی که هر کدام از ما در هنگام خواب داریم مثل خوابیدن به پشت یا به پهلو، غلت زدن در خواب و … تعیین می کنند که تشک نرم یا سفت تری خریداری کنیم.

در این پست بررسی می کنیم تشک های نرم و سفت هر کدام چه مزایا و معایبی دارند و هر کدام برای چه افرادی مناسب هستند اما در نهایت این شما هستید که تشخیص می دهید کدام تشک برایتان مناسب تر است و روی کدام مدل تشک راحت تر می خوابید!

تشک های مختلف بسته به لایه بندی و متریال به کار رفته در آن ها درجه سفتی متفاوتی دارند. تشک های نرم با حالت فنری زیاد، که در ابتدای این رده بندی قرار می گیرند، بیشتر برای کودکان با وزن پایین پیشنهاد می شوند. این تشک ها خواب راحتی را برای رده سنی کودکان تا نوجوانان زیر 60 کیلوگرم به همراه دارد.

تشک ایپکسی مدل ایستا یکی از آن تشک هایی است که با حالت فنری و نرمی که دارد انتخابی عالی برای افراد سبک وزن است در حالی که برای بزرگسالان پیشنهاد نمیشود.

اصلی ترین موضوعی که در انتخاب درجه نرمی تشک باید به آن توجه کرد این است که ستون فقرات در هنگام خواب در وضعیت مناسبی قرار گیرد و تشک با پشتیبانی از بدن، انحنای طبیعی آن را حفظ کند. تشک سفت برای سلامت ستون فقرات بهتر است.

تشک نرم بخریم یا سفت

مزایا و معایب استفاده از تشک نرم

همان طور که گفتیم تشک نرم برای افراد سبک وزن و لاغر یا کودکان انتخاب بسیار مناسبی است و این افراد روی تشک های نرم خواب راحت و لذت بخشی را تجربه خواهند کرد.

همچنین تشک های نرم تر برای افرادی که عادت به خوابیدن به پهلو دارند، انتخاب مناسبی است.

افراد سنگین وزن به دلیل اعمال فشار زیاد به تشک، درون تشک های نرم فرو رفته و تجربه خوبی از خوابیدن روی این تشک ها به دست نخواهند آورد.

اگرچه استفاده از پد تشک می تواند تا حدودی نرمی و سفتی تشک ها را کنترل و اصلاح کند اما باز هم نمی تواند این تشک ها را برای استفاده بزرگسالان سنگین وزن مناسب کند.

معایب تشک های نرم

نرمی بیش از حد تشک باعث می شود ستون فقرات در هنگام خواب از حالت طبیعی خارج شده و فشار زیادی به مهره های کمر و عضلات آن وارد می آورد. به همین دلیل اگر تشک مورد استفاده شما خیلی نرم باشد پس از بیدار شدن از خواب باز هم احساس خستگی خواهید داشت؛ زیرا بدن در طول خواب مدام به دنبال یافتن بهترین موقعیت برای ثابت نگه داشتن مهره های کمر است.

تشک های نرم در اثر استفاده و با گذشت زمان، نرم تر هم می شوند و ممکن است پس از مدتی راحتی اولیه را نداشته باشند.

سلیقه و تجربه افراد مختلف از خوابیدن روی تشک نرم، بسیار متفاوت از یکدیگر است و هر فرد درجه متفاوتی از نرمی و سفتی را برای تشک می پسندد.

مزایا و معایت تشک نرم

مزایا و معایب استفاده از تشک سفت

تشک های سفت به خوبی از مهره های ستون فقرات پشتیبانی می کنند. افرادی که از مشکلات ناحیه کمر رنج می برند، من جمله افراد مبتلا به دیسک کمر، می بایست حتما روی بستری سفت مانند تشک مینل که مدل طبی بدون فنر برند ایپکسی است، استفاده کنند.

مزیت دیگر تشک های سفت این است که از فرو رفتن فرد در داخل تشک جلوگیری کرده و در نتیجه شرایط برقراری جریان هوا میان بدن و تشک را ایجاد می کند. به عبارتی دیگر این تشک ها امکان تنفس راحت تر پوست و جلوگیری از تعریق در طول خواب را فراهم می کنند.

اگر جزء افرادی هستید که عادت به خوابیدن روی پشت و یا به شکم دارید، تشک سفت انتخاب مناسب تری برای شماست.

افراد مسن که از دردهای مفصلی و کمردرد رنج می برند نیز بهتر است با مشورت پزشک از تشک های سفت استفاده کنند.

معایب استفاده از تشک سفت

اگر به خوابیدن روی تشک نرم عادت داشته باشید و تشک خود را با یک تشک سفت تر جایگزین کنید، در ابتدا خوابیدن روی این تشک برای شما کمی ناخوشایند و اذیت کننده خواهد بود، اما به مرور زمان به آن عادت خواهید کرد.

تشک های خیلی سفت می توانند فشار زیادی به مانند شانه، لگن و پهلو وارد کنند.

بهترین درجه سفتی برای تشک

انتخاب درجه سفتی تشک تا حد زیادی به سلیقه و عادت های خواب هر فرد بستگی دارد؛ بنابراین بهترین راه انتخاب تشک این است که تشک های مختلف را بررسی و امتحان کنید.

این نکته را مد نظر قرار دهید که هیچ شخصی به جز خودتان نمی تواند به طور قطع بهترین تشک مناسب برای شما را تشخیص دهد.

تشک های نرم و سفت هر کدام مزایای خاص خود را دارند. تشک ایده آل تشکی است که از نظر درجه سفتی حالتی میانه داشته باشد به طوری که علاوه بر پشتیبانی از ستون فقرات و مهره های کمر، فشار زیادی به لگن و شانه ها وارد نیاورد تا علاوه بر فراهم آوردن بستری برای خواب آرام در دراز مدت نیز مشکل ساز نشود.

بهترین درجه سفتی برای تشک

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *