با توجه به ساعات زیادی که ما در خواب می گذرانیم، توجه به پارامترهای مختلف برای خرید بهترین تشک طبی مخصوص دیسک کمر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

تغییر زندگی روزمره و کم تحرکی و نشستن و یا ایستادن های طولانی مدت، سبب ضعف در عضلات کمر شده و دیسک کمر را به یکی از شایع ترین بیماری ها در عصر جدید تبدیل کرده است. در این مقاله به بررسی اصطلاح دیسک کمر و تشک طبی مناسب برای افرادی که از درد در ناحیه کمر و یا دیسک کمر رنج می برند، خواهیم پرداخت.

 

اصطلاح دیسک کمر به چه معناست؟

اصطلاح دیسک مخفف شده “دیسک بین مهره ای” است و به حالتی گفته می شود که این ضربه گیرهای اسفنجی، وظیفه اصلی خود که جذب نیروهای وارده به مهره های کمر است، را به خوبی انجام ندهند.

این عارضه بر اثر عوامل مختلفی به وجود می آید که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرسایش بر اثر افزایش سن

برآمدگی و بیرون زدگی دیسک

باریک شدن فضای دیسک

دهیدراته (کم آب) شدن دیسک

و….

معنای دیسک کمر

علائم دیسک کمر

شدت و علائم دیسک کمر بسته به محل دیسک، میزان عارضه، پیشرفت بیماری و … متفاوت است و ممکن است هر کدام از موارد زیر را دربرگیرد.

کمردرددهای مداوم

کمردرد در هنگام خم شدن و وارد آوردن فشار به کمر

کمردرد در هنگام  نشستن طولانی مدت

گرفتگی عضلات (اسپاسم)

کمردرد در هنگام سرفه، عطسه، خنده

احساس درد، بی حسی، یا سوزن سوزن شدن در بازو یا پا

علائم دیسک کمر

تشک طبی مخصوص دیسک کمر

با توجه به تفاوت عارضه های مربوط به دیسک کمر و کمردرد، اولین و مهمترین مرجع برای انتخاب تشک مناسب دیسک کمر، بی شک پزشک معالج شماست.

بنابراین قبل از اقدام به خرید تشک طبی، حتما با پزشک خود مشورت کرده و نظر او را بخواهید.

انتخاب تشک مناسب تاثیر به سزایی در کاهش درد و بهبود کمردردهای ناشی از دیسک کمر دارد.

کارشناسان ایپکسی به شما پیشنهاد میکنند هرگز به پیشنهاد افراد غیر متخصص که خوابیدن روی زمین را بهترین گزینه برای افراد مبتلا به دیسک کمر می دانند، توجه نکنید؛ چرا که تجربه نشان داده است بیمارانی که روی زمین می خوابند، برای نشست و برخاست فشار زیادی به مهره های کمر خود وارد می کنند که به هیچ وجه به بهبود آن کمکی نخواهد کرد.

 

از نظر کارشناسان متخصص بسته به مرحله پیشرفت بیماری و شدت آن، تشک های طبی مناسب برای دیسک کمر را می توان از بین این موارد انتخاب کرد:

 

  • تشک طبی بدون فنر مناسب دیسک کمر

آن دسته از بیمارانی که عمل جراحی ارتوپدی انجام داده اند با توجه به نظر اکثر پزشکان متخصص در این زمینه، می بایست از تشک طبی بدون فنر با درجه سفتی بالا استفاده کنند.

تشک ایپکسی مدل مینل با اسکلت مرکزی ریباند، مدل طبی بدون فنر این برند است که نمونه تشک های بیمارستانی است.

این مدل تشک از نظر جلوگیری از تکان خوردن و جا به جا شدن مهره های کمر، گردن، زانو و لگن در افرادی که عمل جراحی انجام داده اند، بسیار مناسب می باشد.

بهترین درجه سفتی برای تشک

  • تشک طبی ارتوپدیک

سایر افراد که عمل جراحی دیسک انجام نداده اند و لزومی بر خوابیدن روی بستر سفت ندارند، می توانند از تشک های طبی ارتوپدیک فنر منفصل و یا پاکت اسپرینگ استفاده کنند.

این مدل تشک با فرم گیری به شکل فرورفتگی و برجستگی های اندام فرد، فشار وزن را از نقاط عطف بدن از جمله مهره های کمر برداشته و به بهبود دردهای این ناحیه کمک می کند. این تشک ها حالت S شکل بدن را به خوبی حفظ می کنند.

تشک های فنر منفصل ایپکسی، مانند تشک آیرال و تشک کویین، دو نمونه پرفروش از تشک های پاکت اسپرینگ هستند که به ترتیب 7 و 9 سال گارانتی دارند.

 

  • تشک طبی مموری فوم برای دیسک کمر

تشک های دارای ابر مموری فوم مانند تشک کینگ ایپکسی، با قابلیت فرم گیری با دما و فشار بدن و سیستم فنربندی پاکت اسپرینگ، یکی دیگر از محبوب ترین تشک ها برای افراد مبتلا به کمردرد و مشکلات مربوط به دیسک کمر است.

 

بهترین درجه سفتی تشک برای دیسک کمر

میزان سفتی و یا نرمی تشک یکی از نکات مهم در انتخاب تشک مناسب دیسک کمر است. به طور کلی می توان گفت تشک های با درجه سفتی بالا، بدن را در هنگام خواب در یک راستا قرار می دهند و همان طور که گفتیم برای جلوگیری از حرکت مهره های کمر در افرادی که عمل جراحی دیسک انجام داده اند، مناسب می باشد.

اما باید توجه کنید این مدل تشک ها فشار زیادی به شانه ها و لگن وارد می آورند و ممکن است راحتی زیادی نداشته باشند.

بنابراین بهتر است تا حد امکان تشکی با درجه سفتی میانه را انتخاب کنید که نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *